4 באוק׳ 2023
28 בספט׳ 2023
21 בספט׳ 2023
עודכן: 26 בפבר׳
עד לפני שני פרקים, סמוך על סול הייתה סדרה אחרת לגמרי. היינו בשיאו של המתח - תוהים כיצד ייגמר לו קרב המוחות האימתני בין גאס ללאלו, מה יעלה בגורלה של קים ואיזה קש יהיה זה שישבור את גבו של ג'ימי בהפיכתו לסול. משום מקום הכל השתנה: קפצנו לקו הזמן של ג'ין, תקועים בגווני השחור-לבן המבאסים, בסיפור שמרגיש כמו עלילת צד זניחה לעומת הטירוף שהגיע לפני. זהו מעבר קשה, מוזר, פתאומי מדי - הכל נקטע, סול של ימי שובר שורות מקומו ומעלליו בסדרת האם, ואנחנו צריכים להתרגל לרעיון שכך ככל הנראה עומדת להיגמר הסדרה כולה. בעולם עתידני בו דווקא עברו של ג'ין הוא זיכרון צבעוני ואנרגטי, שאינו שייך לחייו החדשים והאפרוריים - מעשית וסמלית גם יחד.
כמו איזו הבטחה לנוסטלגיה מחממת-לב, הפרק הנוכחי - או בשמו הרשמי שובר שורות (Breaking Bad) - נפתח בסצנה משלימה לאירועי הפרק השמיני בעונה השנייה של סדרת האם, ששמו היה סמוך על סול. הפרקים חופפים האחד לשני ומשלימים האחר את משנהו, אז היה זה הפרק שהציג לראשונה את סול וכאן מדובר בפרק שמציג לראשונה את וולט וג'סי, אבל ההשלמה הזו גם מאירה מחדש אירועים שחשבנו שאנו מכירים היטב.
הדוגמה הבולטת ביותר מתרחשת לקראת סוף הפרק, אז מייק אומר לסול שלא יתקרב למורה לכימיה החובבן כי זה רק יגרום לו לצרות. סול כמו סול כמובן מעמיד פני מבין, אך האופי ההרסני שלו שוב יוצא החוצה - ובזום-אין מהורהר הוא שוקע במחשבות, מפסיק להקשיב לדבריו של המבוגר האחראי ומקבל את ההחלטה ללכת לבקר את מי שלימים יהיה הארכי-פושע "הייזנברג".
בסצנה הבאה שאנו רואים בקו הזמן של שובר שורות, סול מגיע לבית הסופר בו וולט מלמד. כסצנה משלימה וכדי לרענן את הזכרון למקרה ששכחתם, מומלץ לחזור לאותו הפרק השמיני בעונה השנייה של הסדרה המקורית - בסופו סול מגיע לכיתה בה וולט מלמד וסוחט אותו.
התערבותו הזו הציתה שרשרת אירועים שגרמה לוולט לחבור אל גאס, והרסה הלכה למעשה את חייהם של כל המעורבים בסדרה. ההרסנות הזו של סול, היכולת שלו לזהות אנשים שעלולים להסתבך ולחבור אליהם - היא זו שהובילה אותו בכל הדרך המפוקפקת בה פסע עד לחייו בשחור-לבן. היא גם זו שהכניסה את כל המעורבים בחייו של וולט לסחרור, אם-כי במקרה שלו סביר להניח שהאירועים היו מתגלגלים לקטסטרופה בין כה וכה.
ואם כבר דיברנו על מעורבים, בואו נחזור רגע לתחילת הפרק, לרגע בו ג'ין מדבר עם פרנצ'סקה בטלפון. הסצנה הזו חכמה מאוד כי היא עונה בדרכה האילמת על שאלה שריחפה מעל הסדרה כולה: איך זה שלאורך שובר שורות סול לא הזכיר ולו פעם אחת את קים? התשובה היא הדחקה, ניתוק מוחלט, ניסיון לא לחשוב עליה ולו לרגע אחד בשארית חייו האומללים. אני יכול רק לתאר לעצמי כי רבים כמוני ישבו במהלך אותה הסצנה ורק חיכו שג'ין יישאל כבר בנוגע לקים ומצבה. הוא מדבר על סקיילר, ג'סי, היול, קובי, פיטר אוקלי ועוד דמויות קטנות וזניחות יחסית, אבל לא מזכיר את קים בכלל - וכולנו רק מחכים שזה יקרה, שיגיע אליה.
לבסוף פרנצ'סקה היא זו שמזכירה אותה, "קים. בדקה מה מצבי" היא אומרת וג'ין נאלם לפתע דום. "את לא צוחקת?", הוא מופתע שהיא שאלה לגביו, נראה מחויך ומספר רגעים אחר-כך דמעות כמעט ממלאות את עיניו עד שהוא מתעשת. מעט זמן לאחר מכן, ג'ין מחליט להתקשר לחברה בה קים עובדת ולנסות לדבר איתה - ולמעשה יש כאן רגע מאוד מסקרן. לדברי תומאס שנאוז - שביים את הפרק וגם כתב אותו יחד עם יוצרי הסדרה גיליגן וגולד - השיחה המושתקת הזו בין ג'ין לקים אכן הוקלטה ותהיה לה חשיבות בפרקים הבאים. לא זו בלבד, בגרסה המדובבת לגרמנית של הפרק (כן, יש דבר כזה), הוחלט דווקא להשאיר אותה וניתן לשמוע על מה השניים מדברים.
וכעת להופעות האורח המשמעותיות של הפרק: וולט וג'סי מופיעים בקרוואן הסמים הישן והטוב. אני חייב לומר שעם כל האהבה אל השניים, הסצנה הזו הרגישה מיותרת למדי ולא הייתה משמעותית כפי שיכלה להיות, אלא יותר הרגישה כמו סימון וי. קודם כל, להחזיר את אהרון פול לתפקידו כג'סי בפלאשבק לפרק ששודר במקור ב-2009, זאת בחירה מאוד לא טובה שהורסת את האשליה של הסדרה. פול היה אז בחור צעיר בן 29 וכיום הוא כבר בן 42 - והגיל ניכר על פניו. אשליית המציאות של הסדרה נשברת ברגעים האלו, כי אנו יודעים ורואים עד כמה השחקן הזדקן מאז - ובמקום להיות בתוך הפרק, זה שובר את האמינות ומוציא אותנו ממסך הטלוויזיה לחיים האמיתיים.
גם ההופעה עצמה הייתה מאולצת, עם דיאלוגים שאמנם מזוהים עם ג'סי, אך יותר מדי דגש על קללות למיניהן (אנחנו יודעים מי זה ג'סי, לא צריך להאכיל אותנו בכפית). במקרה של בריאן קרנסטון, לעומת זאת, היה יותר קל ליפול לתהומות הנוסטלגיה: ראשית, כי במקרה שלו ההבדלים במראה מינוריים; ושנית, כי המשחק שלו היה יותר מדויק ומתאים לאופיו אז, אבל ללא מניירות מיותרות. גם בוב אודנקירק נראה בדיוק כמו אז והצליח להפוך את הרגעים המיותרים האלו בסך הכל למשעשעים. עם זאת, בפרקים הבאים אני מקווה שהחזרה הזו של השניים תקבל יותר משמעות ולא תסתכם בקוריוז קטנטן לזכר ימים עברו. גיליגן וגולד הוכיחו כבר אינספור פעמים בעבר שהם מסוגלים להרבה יותר מכך, חבל להרוס לקראת הסוף.
כך או כך, הפרק הנוכחי כלל עוד כמה רגעים ששווה לתת עליהם את הדעת: הראשון הוא הדיזולב שמגיע בדיוק אחרי הפלאשבק המדובר, ומציב את ג'ין העכשווי בקבר שחפרו לו אז וולט וג'סי. המסר כאן ברור למדי, אך בכל זאת מדובר במעבר יפה שרומז על העתיד לבוא - או לפחות רק מדליק לנו נורת אזהרה.
הרגע השני הוא כמובן ערב הקריוקי בו ג'ין מחרב את Brandy (You're a Fine Girl), שירם של להקת Looking Glass. מלבד הזיופים הקשים לשמיעה, יש לשיר ממד אירוני במקרה של ג'ין - כבחור ששר לבחורה שנאלץ להשאיר מאחור. במקור, השיר מדבר על מלח שאהבתו לחיי הים הפרועים מונעים ממנו למצוא יציבות ולהתקבע במקום אחד. הדבר כמובן מתחבר לטבעו ההרסני של ג'ין (גם בגלגוליו כסול או ג'ימי), כאדם שכל פעם נמשך בחזרה לסכנות. אבל האם קים היא אכן אותה הברנדי שלו?
בשיר עצמו ברנדי מתוארת כעלמה חביבה, ברמנית שמגישה משקאות למלחים העוברים והשבים בנמל. באחת משורות השיר נרמז כי היא הייתה מוקסמת מסיפוריו של אחד המלחים: "Yeah, Brandy used to watch his eyes when he told his sailor stories" - ואם נחשוב על קים במקרה הנדון, הרי שהיא לא רק הוקסמה, היא רצתה גם לקחת בהם חלק.
כזכור, מעשי הקונדס של ג'ימי וקים הובילו למותו הטרגי של הווארד וכתוצאה מכך גם לפרידה שלהם - היא חזרה להיות אותה הברנדי שעובדת כעת בחברת ממטרות, והוא עדיין נמשך להונאות ותמרון אנשים בלתי-פוסק. כמו במילות השיר, למרות הטוויסט האירוני של קים, לבסוף המלח ג'ין נשאר בים הסוער לבדו. לא הצליח להחזיק את החיים המשותפים לצד הברנדי שלו.
רגע נוסף שמסקרן להתעכב עליו הוא ידידו השמנמן החדש של ג'ין, עמו הוא חומד לצון בפאב. אי-אפשר שלא להיזכר לאורך אותה הסצנה במרקו, חברו הוותיק של ג'ימי אותו גם הזכרנו בסקירת הפרק הקודם, וקשה שלא לתהות אם ג'ין לא נהנה בסתר לבו עם ידידו החדש - גם אם לנו בעיקר נראה שהוא מזייף (לא רק בשיר). כל עוקצי הפאב שמתרחשים בהמשך מובילים בסוף לסילוקו מהחבורה של באדי (מקס ביקלהופ), שלא רוצה לרמות בן-אדם חולה בסרטן. לדברים אלו משיב ג'ין כי לא כל מי שחולה בסרטן הוא בהכרח צדיק, וכמה רגעים אחרי הוא הולך ומבצע את השוד בעצמו.
הקישור לאירועי שובר שורות ברור: כשם שפזיזותו ועקשנותו של סול הובילו אותו אז ליחסים ההרסניים עם וולט, כעת הן מובילות אותו כבר לקבר של ממש. למרות השנים שעברו, הלקח לא נלמד, ואירועי העבר שמוצפים כאן רק מעידים על מחזוריות שג'ימי לא מצליח לצאת ממנה. אלא שיש הבדל אחד קטן, אם בעבר סול יכל לשוטט בחופשיות ברחבי בית הספר של המורה לכימיה חולה הסרטן, אליו יכל להגיע ברכבו שלו - כיום הוא צריך הסעה מהוססת במונית ושימוש בכוח כדי לפרוץ לביתו של חולה סרטן אחר. עם אמצעים רעועים כל-כך, כנראה שהפעם גם ההשלכות יהיו גרועות יותר.
1) הפרק מלא באנקדוטות קטנות וחביבות. הראשונה, בשיחת הטלפון שלהם, פרנצ'סקה אומרת לסול שמצאו את הרכב של ג'סי פינקמן בגבול עם מקסיקו - הכיוון ההפוך מהמקום אליו באמת ברח. כלומר, ההטעיה שלו באל קמינו הצליחה ובריחתו לאלסקה בצד השני של ארה"ב הושלמה בהצלחה.
2) באותה שיחת טלפון סול שואל גם על היול ופרנצ'סקה משיבה שהוא כנראה שוב בביתו בניו אורלינס. לקראת סיומה של שובר שורות, ה-DEA החזיקו אותו במעצר. כנראה אחרי כל הסיפור עם האנק ומותו ונפילתה בין הכיסאות של החקירה לתפיסת וולט, הוא לבסוף שוחרר.
3) התובע המחוזי לשעבר, וויליאם אוקלי (בגילומו של פיטר דיסת), היה יריבו של ג'ימי לאורך עונותיה השונות של הסדרה. כשפרנצ'סקה נוסעת במכוניתה בתחילת הפרק, היא עוברת ליד ספסל ועליו פרסומת המעידה כי הוא החליף צד, בה כתוב שהוא משמש כעת כסניגור פרטי - ובשיחת הטלפון היא גם מספרת לו על כך. האם הוא תפס את מקומו של ג'ימי ומשתמש בשיטות העקלקלות שלמד ממנו לאורך שנים?
4) הפרק הבא, ה-12 במספרו והאחד לפני האחרון בסדרה כולה, נקרא Waterworks - והוא הראשון בכל הסדרה שנכתב בשלמותו רק על-ידי וינס גיליגן (היוצר יחד עם פיטר גולד). באנגלית המשמעות המילולית רומזת לאירוע שהשלכותיו יגרמו לדמעות, בכי או עצב - דבר המתחבר לדבריה של ריאה סיהורן (קים), שתיארה את הפרקים האחרונים בסדרה כ"מטרידים פסיכולוגית".
5) שתי עובדות מעניינות נוספות על שם הפרק הזה הן שיכול מאוד להיות שקים תופיע בו (בלתי-נמנע בהתחשב בכך שהסדרה על סף סיום), גם כי שמו מהווה רמז לחברה בה היא עובדת "ממטרות פאלם קוסט" (Palm Coast Sprinklers). כמו-כן, גולשים חדי הבחנה מציינים כי במשחק המונופול המקורי, Waterworks (במובן של "חברת המים") זו המשבצת שנמצאת שתי משבצות לפני "לך לכלא". אם עליי להמר - בניגוד לוולט שמצא את מותו וג'סי שהגיע אל החופש - ג'ימי יקבל מקום "טוב" באמצע: הוא יסיים את הסדרה בין כתלי בית הכלא.
6) ועוד דבר קטן וחביב: הבמאי-תסריטאי של הפרק, תומאס שנאוז, מופיע לרגע קצר במונטאז' עוקץ התעודות וכרטיסי האשראי. אם תסתכלו על הפריים בו נראים כל הכרטיסים בסיקוונס המתואר לקראת סוף הפרק, פניו מופיעות על התעודה השייכת לבחור בשם קארל הייבן.
אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.
לא כי גאס נראה מה זה צעיר
איזו התעסקות קטנונית בגיל של ג'יסי
תודה. מעולה!
תודה על סיכומי פרק נהדרים בכל שבוע מחדש...!