top of page

תודה!

הכתבות האחרונות במגזין

עוד במגזין

"צ'רנוביל" - ביקורת סדרה

עודכן: 2 בספט׳ 2023

עשיתי טעות שהתחלתי לראות את "צ'רנוביל", המיני-סדרה החדשה של HBO ורשת Sky Atlantic הבריטית.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


עשיתי טעות כי עכשיו הסדרה הזאת לא מניחה לי, גורמת למוח שלי לעבוד שעות נוספות, טורדת את שלוותי ורודפת את מחשבותיי לילות כימים. עשיתי טעות כי לא תיארתי לעצמי באיזו ריאליסטיות עוכרת-שלווה תוכל דרמה-היסטורית לכבוש ולתאר קטסטרופה בקנה מידה עצום כל-כך. אסון שהתרחש לפני 33 שנים, אך השלכותיו הנוראיות והקטלניות משפיעות על העולם עד היום.


"צ'רנוביל" היא לא הפקה קטנה של חמישה פרקים וגמרנו, היא לא עוד יצירה קולנועית או טלוויזיונית עם מפלצות מפחידות, חייזרים מכוכב אחר או שדים מאיימים. היא הדבר האמיתי – וזה מה שמטיל מורא יותר מכל. היא מתארת ומציגה אנשים, אירועים וסיפורים שקרו לא רחוק מכאן, במרחק של 3 שעות טיסה בלבד.

למה זה קרה? איך קרה? מי אשם? מי ניסו להסתיר את חומרת התאונה? זה לא משנה, מה שמשנה הוא כיצד ממשיכים הלאה, באיזו דרך נאבקים בפחד כביר, מוחשי ואולי בלתי ניתן לעצירה. אם הפרק הראשון בסדרה הזו עוסק בניסיון לחמוק מאחריות, הפרק השני הוא כבר על השלמה, התמודדות והבנה שרק מעשי אדם יכולים לנסות לכפר ולתקן מעשי אדם אחר. בפרק השלישי סיפורים אישיים נשזרים בתמונה הגדולה – ובסוף הכל חוזר אל ולארי לגאסוב (ג'ארד האריס) ובוריס שצ'רבינה (סטלאן סקארסגארד).

ג'ארד האריס, סטלאן סקארסגארד. מתוך "צ'רנוביל" | צילום: באדיבות HBO
ג'ארד האריס, סטלאן סקארסגארד. מתוך "צ'רנוביל" | צילום: באדיבות HBO

שני אנשים שבסך הכל היו במקום הנכון בזמן הנכון וידעו לקבל את ההחלטות הקשות והנכונות – גם במחיר כלכלה ותשתיות, גם במחיר בעלי החיים, גם במחיר חיי אדם וגם במחיר בריאותם שלהם. האריס וסקארסגארד – השחקן הבריטי הוותיק ולצדו השחקן השוודי הנפלא, הם הגיבורים הטרגיים הראשיים בסדרה בה סיפורי הגבורה של האדם הקטן, מקבלים חשיבות בדיוק כמו של המנהיגים רמי הדרג ומדושני העונג. אלו שבהינף יד יכולים לקבוע ולחרוץ גורלות של מליוני אנשים.


אולי זו הסיבה שתוך פחות משלושה שבועות מעלייתה, "צ'רנוביל" כבר טיפסה למקום הראשון ברשימת 250 הסדרות הטובות ביותר של IMDb, כשהיא משאירה מאחור סדרות מופת שכבר מזמן הפכו לקלאסיקות.

עשיתי טעות שהתחלתי לראות את "צ'רנוביל" כי עכשיו לא אוכל יותר לפקפק בתסריטאים כמו קרייג מאזין. יוצר הסדרה, שאיכשהו אחרי שכתב לפני שלוש שנים את "הצייד: מלחמת החורף" פתאום הבריק עם התסריט לאחת הסדרות הטובות של השנה. עשיתי טעות כי עכשיו יהיה לי קשה מאוד למצוא סדרה נוספת שתצליח ללכוד, לרתק ולצמרר אותי בצורה כזו. לפחות עד העונה השנייה של "הטרור", שתעלה באוגוסט הקרוב.


עשיתי טעות ובאופן יוצא מן הכלל: אני ממליץ לכל אחת ואחד לעשות את הטעות הזו גם. לא רק כדי ללמוד מעט על העבר הלא-כל-כך רחוק, להישאב לסיפור ואווירה מצמררים, להתענג ממשחק משובח ופסקול מקפיא דם, כי-אם גם ויתכן שבעיקר כדי לחשוב: עד כמה באמת יש לנו שליטה על המציאות ומה, בסופו של דבר, הופך אדם לגיבור?


"צ'רנוביל" זמינה בסלקום TV וב-VOD של HOT ו-yes.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

댓글


bottom of page