top of page

תודה!

הכתבות האחרונות במגזין

עוד במגזין

תמונת הסופר/תרותם סופר

Horizon Forbidden West - ביקורת גיימינג: בשביל משחקים כאלה קונים פלייסטיישן

עודכן: 8 ביולי 2023

הציפייה השתלמה: חצי עשור אחרי הכותר הראשון בסדרה, Horizon Forbidden West מגיע אלינו בקול תרועה רמה כאחד המשחקים הגדולים ביותר ב-PS5 עד היום. עם מגוון חידושים, גרפיקה משופרת ומסע סוחף ומרתק - אין ספק שמדובר במשחק חובה.

לכל העדכונים החמים: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע!


חמש שנים לאחר צאתו של Horizon Zero Dawn, שלאחרונה אף דווח כי מכר למעלה מ-20 מיליון עותקים ברחבי הגלובוס, מגיע אלינו משחק ההמשך Horizon Forbidden West. כמו בקודמו, גם במשחק הנוכחי תגלמו את אשפית החץ וקשת אלוי (Aloy), שיוצאת הפעם למסע אל עבר אדמות ארה"ב המערביות - קליפורניה נבדה ויוטה הדיסטופיות - בניסיון לפענח את תעלומות וסודות העולם העתיק ולהציל את הקיים.


למי שפחות מכירים את המשחק הראשון בסדרה: קודם כל, מומלץ בחום; שנית, רק אזכיר, אנו נמצאים בכדור הארץ השורץ יצורי המתכת במאה ה-31 לספירה. בני האדם כבר מזמן אינם שליטי הכוכב, ואת מקומם תפסו שלל מכונות דמויות חיות-פרא (ויצורים אגדיים ופרה-היסטוריים למיניהם) שמהלכות אימים על מה שנותר מהאנושות. בלי לחשוף יותר מדי, לאורך המשחק הקודם למדנו בהדרגה כיצד נוצר המצב מעורר הבלהות - ומה הוביל לאפוקליפסה שכילתה כמעט את כל המין האנושי.

כעת, כאמור, אלוי צריכה לצאת אל צדה המערבי של צפון אמריקה הפוסט-אפוקליפטית, כדי להציל את הכוכב הירוק מסכנות חדשות המאיימות לחרבו. בדרך היא כמובן תפגוש באויבים שלא נראו קודם לכן - ותיזהרו, אגב, כי חלקם קשוחים מתמיד - וכן יעמוד לרשותה ארסנל נשקים וכלים משודרג, לצד יכולות חדשות שהיא תרכוש לאורך הדרך. כמו-כן, Forbidden West גם התברך במגוון נופים חלומיים ועוצרי-נשימה, שכמו מבקשים מאיתנו לעצור אחת לכמה זמן ורק להתפעל מיופיים. אלמנט נוסף שתורם לאיכותה של ההרפתקה החדשה הזו.

Horizon Forbidden West | ביקורת גיימינג
עולם חדש מופלא. מתוך Horizon Forbidden West | צולם במהלך המשחק

המערב הפרוע


במהלך מסעותיכם בארצות נכר תפגשו בפרצופים מוכרים וחדשים גם יחד, כשבמספר קווסטים לא-מבוטל חלקם גם יצטרפו אליכם וילחמו לצדכם. מלבד סיועו של הדבר בהפגת תחושת הבדידות, שכן אלוי מתחילה לדבר לעצמה כשהיא יותר מדי זמן בגפה, הצטרפותם של החבר'ה כמובן גם מסייעת להתמודד עם האויבים החדשים. כך למשל, לעיתים תתקלו בעדר של קלאוסטריידרס (Clawstriders) - מכונות דמויות טי-רקס צמאות-דם - שלחימה בהן עשויה להיות קשוחה ואף קטלנית. למעשה, הקרבות במשחק לפעמים כל-כך עמוסים וכאוטיים, עד שלאור רמת הפירוט הגבוהה קשה להאמין שאנחנו עדיין במשחק-וידאו ולא בהפקה הוליוודית עתירת תקציב.


בדיוק כמו בכותר הראשון בסדרה, גם הפעם יעמדו לרשותכם סוגים שונים של חץ וקשת - בהם קשת ציידים (Hunter's Bow) ולטווח רחוק (Sharpshot Bow), כשהפעם מצטרפת גם קשת הלוחמים (Warriors Bow) לטווח קצר. לא זו בלבד, בין יכולותיה החדשות של אלוי תוכלו למצוא גם אפשרות להטלת רימוני עשן (Smoke Bombs) וכן חניתות לזריקה למרחק (Spike Thrower) - שבאופן אישי, הן כנראה הנשק המועדף עליי. תחושת הסיפוק שמתקבלת מפגיעה בדיוק בנקודות הרגישות של המכונות השונות עם חנית, גדולה כנראה יותר מכל דבר אחר. בעיקר כי מדובר בכלי-נשק שיותר קשה לכוון, ושבפגיעה מדויקת גורם לנזק רב.

Horizon Forbidden West | ביקורת
חניתות או לא להיות. מתוך Horizon Forbidden West | באדיבות Sony Interactive Entertainment

אם לא די בכך, אמצעי חדש נוסף הוא מטריית השעשועים (את השם אני המצאתי), שתאפשר לכם לדאות לאורך המפה. רבים כבר השוו את כלי העזר הזה למצנח של לינק ב-The Legend of Zelda: Breath of the Wild וזו אכן השוואה נכונה, אם-כי אפשרות דאייה בכללותה היא לא ממש דבר חדש בגיימינג. למרות זאת, האפשרות הזו מהנה מתמיד במקרה הנדון, בעיקר כי היא שימושית גם בשדה הקרב וגם כשסתם בא לכם לרחף ממקום אחד למשנהו כשהאנימציה של הריצה קצת נמאסת. דרך נוספת לשוטט במפה, היא בדיוק כמו במקור - באמצעות רכיבה על אחת המכונות, עליה תצטרכו להשתלט קודם באמצעות הכידון המרכזי שלכם.


כלי הנשק במשחק - ובהם גם הכידון, אותו תוכלו לשפר בחלוף הזמן - משתייכים לארבע קבוצות איכות, בהתאם לעוצמה וליכולות המיוחדות שלהם - נפוץ (Common), נדיר (Rare), נדיר מאוד (Very Rare) והפעם - בניגוד לכותר הקודם - גם אגדי (Legendary). כל אחד מכלי הנשק במשחק ניתן לשדרוג באמצעות חומרי גלם שתמצאו בעולם - חלקם מקטל של מכונות, אחרים מהריגת חיות-בר תמימות והיתר מאסיפת משאבי-טבע כמו ענפי עצים, יהלומים או רכיבים שניתן למצוא רק באתרים סודיים, מעורות שוממות ואפילו אתרים תת-ימיים מהפנטים. מה שמוביל אותי לנקודה הבאה שהיא ללא ספק היהלום שבכתר.

Horizon Forbidden West | ביקורת גיימינג
בין הרים ובין סלעים. מתוך Horizon Forbidden West | צולם במהלך המשחק

"העולם גדול מדי עלי, העולם יפה מדי אולי"


החל מאזורים מישוריים וכביכול רגילים למראה, דרך נופים הרריים מהפנטים ואפילו עד למצולות לים - רמת הפירוט הגרפי ב-Forbidden West יוצאת מגדר הרגיל. הגיוון העצום בין הנופים - שנעים בין המדברי למושלג ובין ההררי למעבי הג'ונגלים הירקרקים והסבוכים - מזכיר לעיתים ביקור בארץ התיכונה של סרטי שר הטבעות (או לכל הפחות בניו זילנד הממוחשבת). אך הדבר שהפליא אותי אולי יותר מכל, הוא כמה מחשבה ניכר כי הושקעה בסביבות התת-ימיות, ובמיוחד בקווסט מסוים שאשאיר לכם לחוות ולגלות אודותיו לבד. במשחקים רבים אחרים, בהם אפילו מספר שנחשבים בקונצנזוס למופת, לרוב לא תמצאו השקעה יתרה בטריטוריות שנמצאות עמוק במים. לא כך הדבר במקרה הנדון.


עוד מימי Killzone 2 והמשכו, היה לי מקום חם בלב למפתחים ב-Guerrilla Games. עד ל-Horizon הראשון, מעולם לא תפסתי מהם כאיזשהו אולפן גיימינג מוביל, אבל מה שהם עשו כאן הפעם ראוי למלוא ההערכה. אמנם לא כל הטריטוריות במעמקי הים מפורטות באותה איכות שאין שנייה לה, אך אלו שכן - עשויות אפילו לגרום לכם לרצות לבלות את מרב זמנכם בעולמות הכחולים שיתגלו לפניכם בצלילותיכם השונות. תוספת נפלאה למשחק החדש, שראוי לציין כעת, היא מסכת הצלילה שתעמוד משלב מסוים לרשותכם ותאפשר לכם לשהות לזמן בלתי-מוגבל לצד הדגיגונים, שוניות האלמוגים ו... ניחשתם נכון: גם המכונות ממשפחת הדו-חיים, שימררו את חייכם גם מתחת למים.

Horizon Forbidden West | ביקורת
ים כחול עמוק. מתוך Horizon Forbidden West | באדיבות Sony Interactive Entertainment

אם תשחקו על ה-PS5, ההמלצה שלי היא לשחק במצב העדפה לביצועים (Performance) בו המשחק פועל ב-60 פריימים לשנייה. ידוע לי כי יש מי שישחקו ב-PS4 או במצב שמתעדף גרפיקה מקסימלית, אבל אני חושב שלחוות משחק כזה ב-30 פריימים לשנייה זה לא נכון (ואישית, גם כמעט בלתי-נסבל). ליהנות מהעולם העשיר שיש ל-Forbidden West להציע כשהוא נע ברכות ובטבעיות, זה רק מתבקש, על אחת כמה וכמה כשההבדלים בין משחק על העדפה לגרפיקה מקסימלית לביצועים מקסימליים - לא באמת מורגשים לעין כשיושבים במרחק סביר מהטלוויזיה.


כך או כך, רמת הפירוט על פניהן של הדמויות במבט מקרוב היא כל-כך מרשימה, עד כי ממש ניתן לראות לאלוי נמשים בגדלים שונים על הפנים ואפילו נקודת חן קטנה על הצוואר. המשחק אמנם לא מגיע לאיכויות הגרפיות יוצאות הדופן של Ratchet & Clank: Rift Apart - שהוא ככל הנראה המשחק היפה ביותר וויזואלית בו שיחקתי בקונסולה עד היום - אבל הוא כן מצליח להתקרב אליהן. זה מרשים במיוחד מפני שמדובר במשחק שזמין גם ל-PS4, ולפי ההיגיון הבריא בטח נאלצו להיות פשרות מסוימות כדי שהמשחק יפעל היטב גם בקונסולות הדור הקודם. עם זאת, הסירו דאגה מלבכם - בין מבני עץ שלמים שיחרבו לנגד עיניכם במהלך הקרבות לבין מספר נוכחים רב בשדה הקרב - יש כאן מספיק חידושים והפתעות שיגרמו לכם לעצור, להשתאות ולתהות כיצד הצליחו להתאים את המשחק גם לקונסולה כמעט בת 9 שנים.

Horizon Forbidden West | ביקורת גיימינג
ועכשיו פוזה קטנה למצלמה. מתוך Horizon Forbidden West | צולם במהלך המשחק

המסע המופלא של אלוי ושלכם


אם נעזוב לרגע בצד את גודלו את של העולם ויופיו המסנוור, הרי שיש לפנינו גם סיפור הרפתקה שצריך להמשיך ולבנות על היסודות שהניח הפרק הראשון. בדומה לקודמו, גם Forbidden West הוא משחק-תפקידים (RPG) לייט. אני אומר לייט כי בשונה למשל ממשחקי The Witcher, הדגש הוא יותר על האקשן והקצב ופחות על הרצון לסבך אתכם בהכנת שיקויים, כשפים וכד' (לא שזה דבר רע כשלעצמו). בהתאם לכך, גם אפשרויות הבחירה ברמת הדיאלוגים הן לא מאוד קריטיות, כשגם הפעם תוכלו לבחור מה (ואם בכלל) לשאול את הדמויות שתיתקלו בהן לאורך המסע וכן ליישב מחלוקות באמצעות בחירה במענה שכלתני, רגשי או כוחני. זו אפשרות קצת תמוהה בעיני, אגב, כי דה-פקטו אין לה שום משמעות על התפתחות העלילה.


אף על פי כן, כוחו של Horizon נותר חזק ויציב בהיסטוריה ובתורה של העולם מסביבכם (מה שנקרא Lore), עליהם תוכלו לגלות עוד באמצעות כתובות וקטעי סאונד שנשארו מאחור. כמו-כן, הדבר מתבטא גם בנרטיב הלינארי עצמו, שלקח את אלוי (ואותי יחד עמה) למקומות שכלל לא העליתי על דעתי בשעות הראשונות. לא אכנס אתכם לפרטים על הדמויות החדשות או על הדמויות המשנה - ה-באמת כל-כך רבות - שתפגשו לאורך הדרך, אבל כן אומר שגם במשימות הצדדיות תפגשו בסיפורים שיכולים להחזיק סרט או אפילו עונות שלמות בסדרה. מבחינה הזו, Forbidden West הוא כנראה מהמשחקים עם משימות הצד הטובות ביותר שזכורות לי, כשהמשימות הן לא "לך תחסל את ההוא או תביא את זה", אלא לרוב ממש התעמקות בנפשות הפועלות בעולם ובחייהן, כשלרובן המוחלט של המשימות אופי ואישיות ייחודים משלהן.

Horizon Forbidden West | ביקורת גיימינג
ושוב נצאה אל הדרך. מתוך Horizon Forbidden West | צולם במהלך המשחק

אם נחזור לרגע שוב לסיפור המרכזי, הייתי אומר שבמחינת עלילתית Forbidden West - אפילו יותר מקודמו - הוא שילוב בין משחקי Uncharted ל-The Last of Us. את המתים המהלכים מחליפות המכונות ואת צייד האוצרות ניית'ן דרייק מחליפה אלוי ההרפתקנית. כמובן שמשחקיה הללו של Naughty Dog יותר ממוקדים עלילתית וסגורים מבחינת עולם פתוח, אבל המכנה המשותף של חקר העולם והמסתורין האופף אותו נותר בעינו. חוויית הגילוי הזו בגיימינג היא בעיני דבר שבלתי-ניתן לחקותו באף מדיום אחר, שכן פעמים רבות - כמו כאן - נחווה את האירועים ממש עם הדמות הראשית וניחשף אל עולם מנקודת מבטה.


הודות לכך, המסע של אלוי, התקדמותו והגילויים לאורכו, לא מפסיקים לרתק - כי הסיפור שואב לתוכו ולפרספקטיבה של הגיבורה, אותה אנו למעשה מעצבים בעצמו. תוסיפו לכך קשת רחבה של דמויות משבטים שונים, עיירות למיניהן ואפילו הולוגרמות שמקימות את העבר לתחייה, ותקבלו חוויה נרטיבית שתתקוף את חושיכם מכל כיוון אפשרי. בהזדמנות זו, חשוב לציין שהפעם נדמה כי עלות המשחק התנפחה, דבר שאפשר למפתחים לגייס לצוות המדבבים שתי שחקניות קולנוע מוכרות: אנג'לה באסט (הפנתר השחור, משימה בלתי אפשרית: התרסקות) וקארי-אן מוס (מטריקס), שעושות עבודה מעולה. השתיים מצטרפות אל לאנס רדיק (סרטי ג'ון וויק), שדיבב במשחק הראשון את סיילנס החידתי וחוזר גם הפעם להותיר שאלות רבות בנוגע למניעיו ומטרותיו.

Horizon Forbidden West | ביקורת
כן, גם ה-Tallnecks חוזרים. מתוך Horizon Forbidden West | צולם במהלך המשחק

בשורה התחתונה


גם אחרי שכתבתי יותר מ-1400 מילים, נדמה לי שלא הצלחתי להעביר ולו פסיק ממה שיש ל-Horizon Forbidden West להציע לכם - ואולי זו הגדולה של המשחקים האדירים באמת, אלו שאפשר לדבר עליהם בלי סוף. יכולתי לכתוב באריכות על ההפטיק פידבק (Haptic Feedback) המדויק וכמה התוספת הזו מבורכת ב-PS5 ותורמת לחיבור לחוויית המשחק; הייתי גם יכול לציין את הפסקול העשיר, ועד כמה הוא מייצר תחושה ממגנטת של עתיד אופטימי ומזהיר ועם זאת מלא ייאוש ובעתה; אפשר גם לחבר מאמר שלם רק על כותרות הפתיחה הנפלאות ועד כמה הן הפכו, באופן כללי, לחלק בלתי-נפרד מעידן הגיימינג העכשווי.


משחקי-וידאו רק הולכים ונעשים גדולים יותר, והפרק החדש בהרפתקאותיה של אלוי הוא דוגמה מצוינת לכך. גם למעלה מ-50 שעות לתוך המשחק, ואני לא מגזים, תמשיכו להיחשף לדברים חדשים ותגלו שיש עוד המון לחקור ולגלות. אפילו אם לעיתים המשחק החדש נדמה דומה מדי לקודמו, יש בו מספיק חידושים - בגיימפליי וכמובן בנרטיב גם יחד - שיוכלו להעסיק אתכם למשך המון, המון זמן מבלי שירגישו ממוחזרים. אם אתם מוכנים להישאב למסע אפי, רווי אקשן והליכה בעקבות הלא-נודע - תתכוננו להיפרד לשלום מהחברים והמשפחה לפחות לחודש הקרוב. כי Horizon Forbidden West מגיע - והוא לא יאפשר לכם להניח את השלט בצד ולו לרגע אחד.

Horizon Forbidden West

"הורייזון פורבידן ווסט" (Horizon Forbidden West) מופץ בישראל על-ידי ישפאר. המשחק יהיה זמין החל מיום ו' ה-18.2 לקונסולות ה-PS5 וה-PS4.

 

לכל העדכונים החמים, הכתבות והחדשות: הצטרפו אלינו בערוץ הטלגרם החדש של מאה בקולנוע. לדיונים נוספים והמלצות משלכם ניתן להצטרף גם לקבוצת החברים שלנו. תוכלו גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו באינסטגרם ובפייסבוק או לשלוח הודעה בדוא"ל בכל נושא.

1 Comment


Guest
Feb 14, 2022

ביקורת מעולה! תענוג שהרחבתם גם את תחום המשחקים 🤗

Like
bottom of page