top of page

תודה!

הכתבות האחרונות במגזין

עוד במגזין

תמונת הסופר/תרותם סופר

"הבנים" עונה 2 - ביקורת טלוויזיה

עודכן: 2 בפבר׳

"הבנים" היא סדרה שאתם פשוט חייבים לראות - ואלו הסיבות לכך. "הבנים" עונה 2, ביקורת.

בא לכם לזכות בכרטיסים זוגיים לסרטים במתנה? בואו לאינסטגרם שלנו!


זה לא משנה אם אתם מתחברים ליצירות מבוססות קומיקס, שונאים גיבורי-על או מתעבים נבלי-על, זה בכלל לא האישיו. זאת סדרה שמשתמשת בקרקע הזו, ביסודות הפופולריים האלו, כדי לדון ולהיכנס לעובי הקורה של היבטיים חברתיים, פוליטיים ומדיניים. בדיוק כמו ש"משחקי הכס" מתרחשת בעולם פנטזיה, אבל נעזרה בו לאורך עונותיה הטובות רק כבסיס לדרמה ולרעיונות מורכבים יותר, כך גם "הבנים" מסתייעת בז'אנר שלה כדי לדון בסוגיות בעלות חשיבות עליונה.

בעונתה הראשונה היא ניסתה לפתח קונספט מרתק, שמספר יצירות אחרות אמנם כבר שאפו לגעת בו בעבר, אך מעולם לא עשו זאת בצורה כל-כך מעוגנת ומשכנעת: איך היה נראה עולם בו מי שנתפסים בקרב הציבור כגיבורי-על הם למעשה זאבים בעור כבש. כלומר, מה היה קורה אם סופרמן היה אינטרסנט מרושע – ולא בקטע מגוחך וזול כמו בסרט "ברייטברן" – אלא בצורה שנובעת מקיומו בתוך חברה מציאותית, שמקדשת את תרבות הסלבס, הכוכבנות, האינסטנט ולפעמים אף פולחן האישיות.


בעולם כזה, קמה חבורה שנפגעה מהעריצות שהשליטו "גיבורי העל" – בחור קשוח וחסר רחמים בשם בילי בוצ'ר (קארל אורבן), יואי קמפבל שיוצא מתמימותו (ג'ק קווייד), פרנצ'י חמום המוח (תומר קאפון שלנו), אם.אם המאיים (לז אלונסו) וקימיקו המסתורית (קארן פוקוהארה). חמשתם הופכים למחתרת שלוקחת את החוק לידיים ושמה לעצמה למטרה למגר את השליטה – הכלכלית, חברתית ואף מדינית – של גיבורי העל באמריקה.

מתוך "הבנים" עונה 2 | צילום: באדיבות Amazon Prime Video
מתוך "הבנים" עונה 2 | צילום: באדיבות Amazon Prime Video

וכך הגענו אל "הבנים" עונה 2. עונתה השנייה של הסדרה לוקחת את הסטייל, הרעיונות, המרץ והמראות הגרפיים הקשים וחסרי הרחמים – אותם היסודות שהציבה קודמתה – והולכת איתם צעד אחד קדימה. כך למשל, הנבל המרכזי הומלנדר (בגילומו של אנתוני סטאר המצוין), זוכה בעונה הזו לקו עלילה שחרף מעשיו הנוראיים והנבזיים, מצליח להגדיל את האמפתיה והרגש כלפי דמותו. הוא מתואר כאדם שבור, פגום ובודד ומספר פעמים זוכה לרגעי חסד. רגעים שמשקפים עד כמה עברו ומעמדו אולי כילו את נשמתו, מבלי שנותרה לו בכלל אפשרות לחשוב לברוח ממנו.


מהצד השני של המתרס, ניצב בילי בוצ'ר, שאמנם שייך לטובים, אך קשה לומר כי הוא אדם טוב. יחסי הכוחות חסרי האיזון ובדיקת הגבולות המוסריים של האדם, מאפשרים ליוצרים ובראשם אריק קריפקה ("על טבעי"), לבדוק מה הוא באמת מוסר. מה הוא באמת צדק, מה היא אהבה, מה באמת הוגן או נכון ואולי חשוב מכל – מה היא בכלל אמת. כאן הסדרה נכנסת לאיזורים הפוליטיים העמוקים ביותר שלה, שבמבט ראשוני עשויים להראות בסך הכל כביקורת על ז'אנר גיבורי העל המודרני ותו לא.

השאלה הזו מגיעה לבחינה הממשית והניכרת ביותר שלה בפרק סיום העונה השנייה, שעלה אתמול באמזון פריים וידאו. כמו כמה וכמה מפרקי הסדרה, הוא מתנהל ומתקדם באופן שלא היה מבייש אפילו סרט באורך מלא. שאלת האמת וטבעה החמקמק, זוכה בו להתייחסויות גלויות וסמויות, שמעוררות רגש ומחשבה בו-זמנית. לא חשבתי שאי-פעם אשלב בין כל אלה, אבל אלו רעיונות שנדמים כמו הכלאה מוזרה אך מרתקת בין חלקי השיא של "הנותרים", "מלחמת הכוכבים" ו"המתים המהלכים" (בימיה היפים).


יש עוד המון מה לומר על "הבנים" – ואם הייתי נכנס כאן לספוילרים זה יכול היה להימשך בלי סוף. מהזווית הטכנית, האפקטים הדיגיטליים והפיזיים שבה רוב הזמן נראים טוב. מבחינת המשחק, בוצ'ר והומלנדר ברמה אחת מעל כולם, אבל גם שאר החבר'ה נמנעים מזיופים – ותומר קאפון עושה הרבה מאוד כבוד לשחקן הישראלי בחו"ל. גם בפן העלילתי, אמנם יש חלקים שמרגישים כמו פילר, אבל בסך הכל הקצב ראוי ומהודק.

מתוך "הבנים" עונה 2 | צילום: באדיבות Amazon Prime Video
מתוך "הבנים" עונה 2 | צילום: באדיבות Amazon Prime Video

אפילו מבחינת שיוויון בין המינים, הדמויות הנשיות בסדרה חזקות, כריזמטיות ולוקחות את המושכות לידיים, מבלי שזה ירגיש לרגע מאולץ (כמו למשל הרגע השמאלצי ההוא, אתם יודעים איזה, ב"הנוקמים: סוף המשחק"). המסע של סטארלייט (ארין מוריארטי), קווין מייב (דומיניק מק'אליוט) הלא היא הגרסה הרעה של וונדר וומן ואפילו סטורמפרונט הבלתי נסבלת (איה קאש בהופעה יפה למדי), איננו פחות אטרקטיבי מהמסע של מקביליהן הגברים. אלו נושאים מהותיים, שאי-אפשר להקל ראש בהם.


כך "הבנים" נעה לה בין היותה סדרת קומיקס ברוטאלית למבוגרים בלבד, שיודעת להצחיק, לסחוף ואפילו להציג אקשן איכותי, לבין היותה גם מסמך חברתי נוקב, אחראי וכל-כך רלוונטי. יצירה טלוויזיונית שלא מתביישת מחד להתסכל למציאות בעיניים ולומר לנו חד וחלק: "חלאס. תפעילו שיקול דעת. אל תאמינו לכל דבר שמוכרים לכם" ומאידך, להזהיר גם מפני הסכנות שבקיצוניות, שבפנאטיות ארסית והרסנית – בכל גישה בה נוקטים בחיים.

עם כל הנוחות, ההנאות והאפשרויות שנשאו עמן הקדמה וההתפתחות הטכנולוגית הגלובלית, הן הביאו עמן גם את עידן הפוסט-אמת – ימי הפייק ניוז, סתימת הפיות ומשטרת המחשבת. מאפיינים שבידיים האינטרסנטיות, הדמגוגיות והלא נכונות, פשוט גורמים נזק למוסדות הכי חשובים שאמורים לשרת את האזרח במדינתו. במיוחד בעונתה הזו, "הבנים" מבקשת מאיתנו להתעמק בסוגיות האלו, לחקור אותן היטב ולהיות אזרחים מעורבים וטובים יותר.


אז עד העונה השלישית, שצילומיה צפויים להתחיל בפברואר הקרוב, אסיים כפי שהתחלתי: "הבנים" היא סדרה שאתם פשוט חייבים לראות.


שתי העונות של "הבנים" זמינות לצפייה במלואן באמזון פריים וידאו.

 

אתם מוזמנים להצטרף אלינו בקבוצת הפייסבוק הרשמית החדשה של מאה בקולנוע. אם אתם עדיין לא שם, אפשר גם לעקוב אחרינו בעמודי הרשתות החברתיות שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם. ניתן גם לשלוח הודעה בדוא"ל לכל הצעה, רעיון או משוב בהם תרצו לשתף.

Comments


bottom of page